دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تحلیل سطوح دانشی و بینشی کشاورزی پایدار در بین شالی­کاران

قسمتی از متن پایان نامه :

انواع دانش

از معروفترین تقسیمات دانش که در ادبیات مدیریت دانش مکرر از آن یاد می­گردد، تقسیم­بندی دانش به دانش صریح و ضمنی می باشد. دانش صریح می­تواند به شکل کلمات، اعداد و اصوات اظهار گردد یا به فرم داده­ها، فرمول­های علمی و یا تصاویر اظهار گردد. این دانش می­تواند به فرم رسمی و سیستماتیک بین افراد منتقل گردد. دانش ضمنی به راحتی قابل نظاره و اظهار نیست و به دشواری با دیگران تقسیم و یا حتی مرتبط می­گردد (تاکوچی[1]، 2004). مانند « یادگیری دوچرخه­سواری یا شنا که تشریح نحوه انجام آن به راحتی توسط فرد امکان­پذیر نیست». نیکولز[2] (2000) دانش را محدود به دانش آکادمیک ندانسته و تجربیات علمی را نیز به عنوان دانش معرفی کرده می باشد.

دانش را می­توان بر اساس سطح نیز طبقه­بندی نمود: سطح اول دانش، مفهومی می باشد که شامل درک مفاهیم اساسی مانند توصیف یا تشریح عبارات اسمی و اصطلاعات می­گردد. آن چیز که که در فرهنگ لغت پیدا نمود می­گردد نمونه­ای از این سطح دانشی می باشد. سطح دوم، سطح اصول می باشد. یک اصل، یک عبارت کلامی یا معادله ریاضی می باشد که روابط بین مفاهیم را اظهار می­کند. سطح سوم دانش، سطح قوانین و قاعده­ها و اصول دانش می باشد که روابط منطقی بین اصول را اظهار می­کند و به فرم عبارات اگر/آنگاه اظهار می­گردد. بالاترین سطح دانش، سطح روش­هاست که شامل روش­های حل مسائل می­گردد. (ژاگ[3]، 2002).

دارلینگتون[4] (1381) از یک طبقه­بندی با عناوین دانش پیشین و پسین سخن می­گوید. بر این اساس دانش پیشین به معنای مقدم و جلوتر می باشد و از قبل هست و مستقل از دانشی می باشد که از طریق حواس به­دست می­آید، مانند «مجموع زوایای داخلی هر مثلثی 180 درجه می باشد». دانش پیشین همیشه درست فرض می­گردد مگر این­که با یک دانش درست دیگر در تناقض باشد. درستی یا نادرستی دانش پسین را می­توان با بهره گیری از آزمایش­های حسی مطالعه نمود.

در تقسیم­بندی­های دیگر، از دانش هیورستیک و دانش عمیق سخن به میان آمده می باشد. دانش هیورستیک (کم عمق)، شامل قوانین سر­انگشتی می باشد و بسیار ساده­تر از دانش عمیق می باشد و با وجودی که دستیابی به نتایج را تضمین نمی­کنند، به دلیل سادگی و سرعت کار­­برد دارد. (غضنفری و همکاران).

در تقسیم­بندی­های دیگر، دانش را به دانش فردی، گروهی و سازمانی تقسیم کرده­اند. دانش فردی شامل مجموعه دانسته­های فرد (به صورت صریح یا ضمنی) می­باشد. در یک گروه، علاوه بر دانش فردی عوامل دیگری مانند روابط گروه نیز بر اقدامات موثر تاثیر می­گذارد (رابینز[5]، 1378). دانش سازمانی شامل سرمایه­های فکری و زیر­ساختی و دارایی­های بازار و همچنین شامل اطلاعات پردازش­شده موجود در فرآیندهای روتین، محصولات، قوانین و فرهنگ سازمانی می باشد (لیبو ویتز، 1999).

1-Taguchi

2 -Nichols

3 -Jacques

4-Darlington

1 -Robbins

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-1-    اهداف پژوهش

هدف کلی از اجرای این پژوهش، مطالعه دانش و بینش شالی­کاران شهرستان تالش پیرامون کشاورزی پایدار می­باشد. بر این اساس اهداف اختصاصی مورد نظر در این پژوهش عبارت­اند از:

  1. مطالعه ویژگی های فردی و حرفه­ای شالی­کاران شهرستان تالش.
  2. مطالعه ویژگی اقتصادی – اجتماعی شالی­کاران شهرستان تالش.
  3. شناسایی مهم­ترین عوامل تاثیر گذار بر بینش و دانش شالی­کاران در خصوص کشاورزی پایدار
  4. مطالعه اندازه دانش و بینش شالی­کاران در زمینه فن­آوری­های کشاورزی پایدار

1-2-    سوالات پژوهش

  1. اندازه دانش وبینش شالی­کاران در خصوص کشاورزی پایدار چگونه می باشد؟

2. اندازه دانش و بینش شالی­کاران در زمینه فن­آوری­های کشاورزی پایدار چگونه می باشد؟