شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 تحلیل سطوح دانشی و بینشی کشاورزی پایدار در بین شالی­کاران

قسمتی از متن پایان نامه :

2-2- دانش

امروزه دستیابی به یک نظام کشاورزی پایدار، از سیاست­های مهم بخش کشاورزی کشورهاست. به
­گونه منطقی هنگامی بخش کشاورزی در جهت پایداری حرکت خواهد نمود که تک تک کشاورزان و واحدهای تولیدی این بخش، طریقه فعالیت­های خویش را در جهت اصول پایداری قرار دهند. در راستای دستیابی به این هدف، می­بایست نظام­های ترویجی فعال در بخش کشاورزی با ارائه خدمات آموزشی به ارتقاء دانش کشاورزان در زمینه کشاورزی پایدار مبادرت نمایند. پس ارتقاء دانش کشاورزی پایدار در بین تولیدکنندگان بخش کشاورزی، آن­ها را قادر می­سازد که فعالیت­های خویش را با مفاهیم و اصول پایداری مورد مقایسه قرار داده و آن دسته از رفتارهای تولیدی خود را که در خلاف جهت پایداری می باشد، اصلاح نمایند. سوالی که در این ارتباط مطرح می­گردد این می باشد که چه عواملی می­توانند در ارتقاء سطح دانش کشاورزان در زمینه کشاورزی پایدار موثر باشند. تنها با شناخت دقیق این عوامل می­توان به گونه موثری متغیر دانش کشاورزی پایدار را به نحو دقیق کنترل نمود و به گونه­ای حساب شده به ارتقاء آن مبادرت نمود (حیاتی و کرمی، 1378). بر این اساس، در این بخش به مطالعه نتایج تحقیقات مربوط به کشاورزی پایدار خواهیم پرداخت اما قبل از هر چیز لازم می باشد که مفاهیم پایه و اساسی دانش، توجه و توسعه پایدار به گونه کامل مورد مطالعه قرار گیرد تا با شناخت کامل­تری به پژوهش بپردازیم.

 2-2-1- تعاریف دانش

دانش واقعیت یا حالت دانستن بعضی چیزها یا مهارت­هایی که بوسیله تجربه یا تداعی حاصل می­گردد، یا مجموعه مدل­هایی که ویژگی­ها یا رفتار­ها را در یک قلمرو مشخص توصیف می­کند و ممکن می باشد در مغز اشخاص یا در فرآیند­های تولید یا اسناد موجود باشند (عدلی، 1384).

افلاطون (427- 347 قبل از میلاد) دانش را باورهای حقیقی تصدیق شده تعریف کرده می باشد. او عقیده داشت بشر­ها دانش کاملی از همه اندیشه­هایی که جهان را می­ساند، در اختیار دارند. این دانش در بشر قرار داده شده اما به دلیل آلودگی با حواس عیان نمی­گردد. بنابر­این دانش واقعی از طریق درون­نگری یا خودکاوی کسب می­گردد. به پیروی از افلاطون فلاسفه­ای زیرا دکارت[1] (1956- 1650) و کانت[2] (1806- 1724) منشا خلق دانش و ایده های جدید را ذهن بشر می­دانستند (صدر، 1365).

1 -Descartes

2 -Kant

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-1-    اهداف پژوهش

هدف کلی از اجرای این پژوهش، مطالعه دانش و بینش شالی­کاران شهرستان تالش پیرامون کشاورزی پایدار می­باشد. بر این اساس اهداف اختصاصی مورد نظر در این پژوهش عبارت­اند از:

  1. مطالعه ویژگی های فردی و حرفه­ای شالی­کاران شهرستان تالش.
  2. مطالعه ویژگی اقتصادی – اجتماعی شالی­کاران شهرستان تالش.
  3. شناسایی مهم­ترین عوامل تاثیر گذار بر بینش و دانش شالی­کاران در خصوص کشاورزی پایدار
  4. مطالعه اندازه دانش و بینش شالی­کاران در زمینه فن­آوری­های کشاورزی پایدار

1-2-    سوالات پژوهش

  1. اندازه دانش وبینش شالی­کاران در خصوص کشاورزی پایدار چگونه می باشد؟

2. اندازه دانش و بینش شالی­کاران در زمینه فن­آوری­های کشاورزی پایدار چگونه می باشد؟